30 Ağustos 2008

2001 , 2003 Yılları .. Batman , Hasankeyf.. Mardin ,Midyat ve Ev Şarapları , Urfa , Diyarbakır ... Van ve Kedi'leri.. Doğu Beyazıt ve Hacı İshak Sarayı.... Kars ve Ani Harabeleri,Elazığ ve Hazar Gölü.. Eğin ,Malatya, Adıyaman Ve Nemrut Dağ'ı..,Antakya..

Dizilere ara ara gözüm takılıp   gördükçe yazasım geldi  Anadolu'muzun caaanım insanlarını ve mistik güzelliklerini ....
  Doğu ve Güney Doğu Anadolu'yu
 gezme dürtüm yine sevdiğim bir meslekdaşımın o diyarlarda işinin olması nedeniyle açığa çıktı . Ve zaman aralıklarıyla sırt çantamı aldığım gibi otobüslerle ,ara ilçelere minibüslerle yolculuk yaparak ve yöre ahalisiyle  sohbet ederek yahut meslekdaşlarımı  bularak ve barolara uğrayarak çoook değişik  serüvenler yaşadım .
Batman Dicle Nehri'nin doğu kıyısında yer alıyor .,Hasankeyf ,ülkemizde dünyanın en eski uygarlıklarının yaşandığı yeri görmek bir yana yörenin yerlisi T.P.A.O İdari İşler Müdürü ama Batman'ın en doğal insanı Nurullah Uçar'ı anmadan geçemem.
Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı'nın tesislerinde kaldım . Nurullah Uçar  'ın yöreye ait esprilerini  ve  değişik dinlere ait lehçe taklitlerini tiyatro sevgisini ve etrafına topladığı birbirinden ilginç insanlarını unutamam . Eşinin sessiz zarif güzelliğini yine ora  kadınlarına has  çekingenliğini ve  sevgisini gülümsiyerek anımsıyorum .. Hasankeyf 'i Nurullah Uçar'ın rehberliğinde gezdim.Şehre su getiren kanalları,mağara evleri ve her bölgemizde olduğu gibi Gayrimüslimlere ait bazı yapılarında 'kilise kalıntılarının' mevcudiyeti Hasankeyf'tede Müslüman ve Hristiyanların içiçe yaşadıklarını görmüş  ve şimdiki halimize  üzülmüştüm .
Bitermii güzellikler ..Midyat.. gümüşleri ve ev şarapları...Yezidi dinine mahsus özel ibadet yerleri ..
 Ve Mardin .. Çok sevdiğim sınıf arkadaşım , eski Mardin Baro Başkanı Av. Cemal  Artık . O tarihlerde Mardin Valisi Temel Koçaklar ve Hazine Avukatı eşi  Balıkesir'den arkadaşım Sabahat Koçaklar ....Mardin 'de bir sıra gecesi . ..Arkadaşlarımın bana gösterdiği sıcak ilgi ne hoş izler bıraktı bende .. Gece baktınmı  bir mücevher kolye gibi gözüken ve gündüzleri taşlarının rengini güneşten alan Mardin ....
Urfa 'nın o tarihlerdeki savcısı ismini hatırlıyamadım .. bize yörenin dağlarında beslenmiş kuzularından hazırlattığı pirzolaların tadını  ve 'mırra' 'nın o tek yudumluk kahvenin  kokusunu unutamam...' Şıllık tatlısı.'... ya kebapları.......Balıklı göl......üzerine efsaneler anlatılan göl... Harran Bölgesi ve Üniversitesi ... Ama topraklarının susuzluğu ve  insanlarının bu topraklardaki çaresizliği..........
Diyarbakır , yine sınıf arkadaşım Avukat Halit Ötük ,  Eczacı güzel eşi...Ve misafirperverlikleri ...Surları Kervansarayı veee'Kaburga dolması' ile gri renkli temiz olmaması ile beni şaşırtan Diyarbakır ...
Van Yüzüncü Yıl Üniversitesinde misafir olmam ..  Rektör Yücel Aşkın ile sanat , üniversite konularındaki sohbetimiz ve  Şener Şen'in katıldığı bir tiyatro sohbet toplantısı ve üniversitenin müzik bölümündeki piyanolar.. tanıştığım azeri piyanistler .. Doğu ilinde bir vaha....Daha sonra Van Baro'sunda avukat arkadaşlarla  İran sınırına yakın olmaları nedeniyle iki üç günlüğüne İran'a gidip İran kadınlarıyla yapılan' Muta 'evlilikleri   konusunda konuşmalarımız ve Güzel Sanatlar Galerisi Müdürü Maşuk Canbey ile Van gölü gezimiz  'İnci kefali' yememiz  ,Akdamar Adası sonra Van Kalesi... Vee beyaz kedilerinin doluuuu bulunduğu bakım evi..... nasıl sevdim onları bembeyaz  tüyleri ve  ayrı renk gözleriyle benim Pamuk kedimi
hatırlattılar..
'Ağır  Dağ' zamanla '  Ağrı Dağı '  olmuş ve  ismine yakışır bu dağımızın yanındaki 'yavrusu Ağrı' bana çok şirin gelmiştii.. Minübüslerle devam ettiğim Doğu Beyazıt  ' nohutlu et ' yemekleri  veeee Hacı İshak Paşa Sarayı .....Anlatıldığına göre mimarı belli değil sır dolu bir saray hakikaten  ürpertici bir güzelliği vardı ,bakımsızdı  o tarihlerde  .. ama benim avukatlığını yaptığım' Vakıflar Genel Müdürlüğü' tarafından şimdi restore edilmiş....
 Kars' Kafkas Üniversitesi'nde kalışım ve  tehlikeli
maceralı  Ermeni sınırındaki' Ani harabeleri 'ni gezişim . Atlarının güzelliği ile Kars ....Yeşilliğin içinde yeleleri ile koşuşları...  beynimde fotoğraf oldu..
Ayrı  bir zaman diliminde Malatya İle Adıyamanın senin benim kavgasını ettiği Nemrut dağına ,hakim arkadaşlarla  çıkış .Yolda özel sahandaki et kavurması  ve dönüşte askeriyenin gece gösteren dürbünleriyle etrafa bakış silahla atış denemeleri..... Heyecanlı bir dağ gezisi tabii zirve unutulurmu ?.. Güneşin doğuşunu değil biz batışını yaşadık ...Yıldızlarla donatılmış arslan kabartması ve Kartal kafası.... Düşen taşlardan almıştım hala üzülürüm ....
Eğin ve Fırat nehri .. Eşim Süha'nın anneannesinin memleketi .. soyadlarını aldıkları yer' EĞİN'LİOĞLU ... .Ulaşımı zor dağların arasında kaybolmuş gibi gözüken ama değerlerini muhafaza eden bu yerde el yapımı aldığım otantik ayyakkabı  tarzı terliklerinin güzelliğine ve sağlamlığına hayran kalmıştım ..Hala durur......
Veee sabahın ilk ışıklarında otobüsten uyanıp gördüğüm Elazığ Hazar gölüüüüüüü ...
Ayrı bir zaman Antakya'.Hatay '.Yemek kültürlerinde ve insanların daha rahat olmasında bir dönem yaşıyan Fransız'ların tesiri olduğuna inandığım  bu güzel şehirde , yine yalnız kalmadım ..zaten kalmazdım ya!!!!! insanları  hala o kadar içtenki  Anadolu'muzun ....Sınıf arkadaşım Avukat  İsmail Yoğurtçu .. ve eşinin   misafirperverliği.. tabii beni yöre yaşamına daha güzel dahil olmamı sağladı ...Arkeoloji müzesindeki mozaikler .. otla ve kekikle yapılan mezeleri.. aklımda kalan 'zahter salatası '  ,humus, çökelek salatası.....plavları meşhur ... ve unutulmazlarımın arasında .....  ayyyyy bitermi benim memleketimin .. renkli ..coşkulu ...özellikleri ............................................